Trkačka potkoljenica

Izraz trkačka potkoljenica se odnosi na nespecifičnu bol do koje dolazi u nogama prilikom trčanja.

Ponavljane udarne sile za vrijeme laganog trčkaranja (jogginga) ili trčanja često izazivaju bol u potkoljenici. Takva bol ponekad nastaje zbog specifične ozljede (npr. stresnog prijeloma tibije, vježbanjem izazvanog sindroma odjeljka, tibijalnog periostitisa, pretjerane pronacije stopala), no često se točan uzrok ne može utvrditi, te se oni opisuju izrazom “trkačka potkoljenica”.

Simptomi, znakovi i dijagnoza

Bol uslijed trkačke potkoljenice se može pojaviti s prednje ili stražnje strane potkoljenice a tipično započinje na početku trčanja, ali tijekom trčanja slabi. Bol koja traje i tijekom odmora ukazuje na drugi uzrok, poput stresnog prijeloma tibije.

Prilikom pregleda se u mišićima prednjeg odjeljka obično pronalazi nekoliko jako bolnih točaka, ponekad s opipljivim koštanim bolovima.

RTG snimke su, bez obzira na uzrok, obično bez osobitosti. Ako se sumnja na tzv. stresni prijelom (prijelom prouzročen opterećenjem ili pritiskom, obično metatarzalnih kostiju—op. prev), CT kostiju može biti nužna pretraga. Sindrom odjeljka prouzročen vježbanjem se dijagnosticira posebnim manometrom kako bi se dokazalo povećanje tlaka unutar odjeljka nakon vježbanja.

Liječenje

S trčanjem treba prekinuti sve dok se bol više ne osjeća. Rano liječenje je pomoću leda, NSAID i istezanjem prednjih i stražnjih mišića potkoljenice. Za vrijeme oporavka, smanjenje kondicije se mora svesti na najmanju moguću mjeru potičući sportaša da se bavi aktivnostima koje pretjerano ne opterećuje nosive kosti.

Kad se simptomi povuku, savjetuje se postupni povratak trčanju. Nošenje potporne obuće s krutim držačem pete i podupiračem svoda stopala ponekad pomaže pri podupiranju stopala i skočnog zgloba prilikom trčanja, te može pripomoći pri oporavku i spriječiti daljnje simptome. Pomoći također može i izbjegavanje trčanja na tvrdoj podlozi (npr. cementu). Vježbanje prednje strane potkoljenice dorzifleksijom skočnog zgloba uz otpor (npr. gumenu traku) može poboljšati funkcije i spriječiti nastanak trkačke potkoljenice.